Türkiye 11 ayda 2 milyona yakın ihracat seferi yaptı: Türk tırlarının payı yüzde 72

Uluslararası kara yolu taşımacılığı sektörü, küresel ölçekte yaşanan krizlere rağmen 2025 yılında da faaliyetlerini sürdürdü. Sektör temsilcileri, Türkiye’nin stratejik konumu ve lojistik kabiliyetinin, ihracat seferlerindeki yüksek performansın temel unsurları arasında yer aldığını vurguluyor.İHRACAT SEFERLERİNDE TÜRK ARAÇLARININ AĞIRLIĞIUluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı Alper Özel, 11 ayda yaklaşık 1 milyon 970 bin ihracat seferi yapıldığını belirtti. Özel, bu seferlerin yaklaşık 1 milyon 400 bininin Türk araçlarıyla, 550 bininin ise yabancı araçlarla gerçekleştirildiğini söyledi. Oranlara bakıldığında Türk tırlarının payı yüzde 72, yabancı tırların payı ise yüzde 28 olarak kaydedildi.AVRUPA SEFERLERİNDE ARTIŞ DİKKAT ÇEKTİAvrupa hattında Türkiye’den toplam 875 bin sefer gerçekleştirildi. Bu seferlerin 560 bini Türk araçlarıyla, 315 bini ise yabancı plakalı araçlarla yapıldı. Avrupa taşımalarında Türk araçlarının payı yüzde 64, yabancı araçların payı yüzde 36 oldu. Geçen yıla göre Avrupa’ya yapılan sefer sayısında yüzde 4’lük artış yaşandı.ORTA DOĞU VE ORTA ASYA TAŞIMALARIOrta Asya’ya yapılan sefer sayısının geçen yıl ile benzer seviyede seyrettiğini ifade eden Özel, Suriye ve Irak dahil olmak üzere Orta Doğu’ya yapılan taşımaların büyük bölümünün Türk tırlarıyla gerçekleştirildiğini aktardı. Orta Doğu hattında yaklaşık 710 bin seferin Türk araçlarıyla yapıldığı belirtildi.TÜRKİYE’NİN STRATEJİK KONUMUTürkiye’nin dünya ulaştırma koridorlarının kesişim noktasında bulunduğunu vurgulayan Özel, ülkenin güneyinde Suriye ve Irak, doğusunda Kafkaslar ve Orta Asya, kuzeyinde Rusya ve Ukrayna, batısında ise Avrupa’nın yer aldığını hatırlattı. Irak’a transit geçişlerin başladığını, Suriye ile de deneme seferlerinin yapıldığını belirten Özel, yakın dönemde Suriye’ye transit taşımaların yeniden açılmasının beklendiğini söyledi.AB VE VİZE SORUNUÖzel, Türkiye’nin son yıllarda Avrupa Birliği’nin stratejik tedarikçisi konumunda olduğunu ancak vize problemlerinin sürdüğüne dikkat çekti. Avrupa Birliği’nin Schengen vizesinde Cascade sistemine geçtiğini ancak Türk şoförlerin bu uygulamanın dışında bırakıldığını dile getiren Özel, bu durumun sektörde ciddi sıkıntılar yarattığını ifade etti. Buna rağmen 2025 yılında sefer sayılarında artış yaşanmasının Türk nakliyecisinin manevra kabiliyetini ortaya koyduğunu kaydetti.SURİYE VE IRAK HATTI ÖNE ÇIKIYORIrak ile transit geçişlerin olumlu bir noktaya geldiğini, Suriye ile ise görüşmelerin sürdüğünü belirten Özel, savaş öncesinde Suriye üzerinden yaklaşık 50 bin transit geçiş ve 100 bin taşıma yapıldığını hatırlattı. Mevcut durumda Suriye’nin önemli bir tedarik kaynağının Türkiye üzerinden sağlandığını vurguladı.2026 VE SONRASI İÇİN BEKLENTİLERGelecek yıl Irak ve Suriye başta olmak üzere Orta Doğu, Kafkaslar ve Orta Asya hatlarında sefer sayılarında artış beklendiğini ifade eden Özel, Avrupa Birliği’nin Orta Asya stratejisinde Türk nakliyecileri ve lojistik şirketleriyle çalışmak zorunda olduğunu söyledi. Türkiye’nin tedarik zincirindeki öneminin giderek arttığını belirten Özel, Türk lojistik sektörünün bu işbirliklerine açık olduğunu sözlerine ekledi.