Tüketici tercihleri perakendeyi yeniden şekillendiriyor
Son dönemlerde değişen yaşam şartları evde geçirilen vakti artırdığı gibi tüketim tercihlerini de şekillendiriyor. Nielsen IQ şirketinin araştırmalarına göre, evde geçirilen minimal zamanların verimli geçirilmesine vesile olacak ürünlerin tercih edilme oranları artarken; ev bakım ve evcil hayvanlara dair ürünler, donmuş gıdalar ve mutfak yardımcıları tüketicilerin markajında. Tüketicilerin 2025 tercihleri ve 2026 perakende tüketim öngörüleri, İstanbul Ticaret Odası Perakende Ticaret Meslek Komitesi’nin düzenlediği sektörel istişare toplantısında ele alındı. EKONOMİNİN CAN DAMARIToplantının açılışında konuşan İTO Başkan Yardımcısı Ahmet Özer, perakende sektörünün stratejik bir sektör olduğunu vurgulayarak, “Sektörümüz üretimden tüketime uzanan köprüde ekonominin can damarı. Ayrıca ekonomik büyümenin sürdürülebilirliğinde de kilit bir role sahip. Mevzuat, tedarik sürekliliği, stok, depolama maliyetleri, girdi maliyet yönetimi, gıda israfının önlenmesi ve sürdürülebilirlik gibi temel başlıklar perakendenin geleceğini şekillendiriyor. Bize düşen, stratejik ve ortak akılla bu süreçleri ele almak. Türkiye’de üretilen ürünlerin ölçek ekonomisi mantığıyla büyüyerek bir ülke markası olması için perakende sektörüne büyük bir görev düşüyor” dedi. GIDA İSRAFIMIZ ÇOKİTO Perakende Ticaret Meslek Komitesi Başkanı Yavuz Altun da değişime kapalı olmanın yok olmak anlamına geldiğini belirterek, şunları söyledi: “Tedarikçi ve perakendeci değişimi birlikte yaşadığı sürece tüketicinin ayağına daha sağlıklı ürünler gidecektir. Yolun çok başındayız. Sektörümüzde baş etmemiz gereken sorunların en başında gıda israfı geliyor. Biz dünya ortalamasından yüzde 50 oranında daha fazla israf ediyoruz.” SU EN BÜYÜK SORUN Toplantıya katılan İstanbul Sanayi Odası Başkanı Erdal Bahçıvan da “Tarladan tüketiciye kadar olan tüm değerler zincirinde birbirimize ne kadar yakın olursak sorunların çözümüne o kadar yaklaşmış oluruz” dedi. Bahçıvan, su sorununa dikkat çekerek, “Suyu her ortamda dile getirmemiz lazım. Enerji hallediliyor ama suda çok seçimimiz yok. Suyun yüzde 80’i tarımda kullanılıyor. Çok büyük bir rakam” uyarısında bulundu. FAYDACI ALIŞVERİŞ YAKLAŞIMI Nielsen IQ Doğu Avrupa, Orta Doğu Afrika Perakendeci Hizmetler E-Ticaret Lideri Turan Konu da 2026 perakende ticaret saha araştırmaları öngörülerini paylaştı. Süpermarket tercihinin yüzde 90 oranında arttığını belirten Konu, “Alışverişte giderek artan faydacı bir anlayış söz konusu. Sadakatten ziyade promosyon odaklı bir tercih var. Tüketim tercihlerinde evde vakit geçirmeye dair ürünlerin üst sıralarda yer aldığını görüyoruz. Mutfak yardımcı araçları, temizlik ve kişisel bakım ürünleri başı çekiyor” dedi. Toplantıda Mega Center Yönetim Kurulu Başkanı ve İTO Hayvansal Gıda Ürünleri Meslek Komitesi Meclis Üyesi Kemal Altınkılıç, Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Hasan Önal, İstanbul İl Tarım ve Orman Müdür Yardımcısı Murat Levent, İBB Avrupa ve Anadolu Yakası Hal Şube Müdürü İsrafil Aydın da görüşlerini açıkladı.